Låter onekligen som en söndagsbilaga i april. Gasser-projektet bygger på lite vikt mycket pulver i rovan, och förfarandet med en Gasser brukar fördelaktigast exponeras under sommarmånaderna.
Så vart börja lätta bilen? Innan vinkelkapen kan begagnas så hade jag rent mentalt slitit bort den självhäftande ljudisoleringen. Det var en fröjd att dra bort den... Rent fysiskt! Och efter ca 20 minuter var plåten under baksätet, bakre konsoler, golvhalvorna rensat från den svarta viktboven! Av bara farten åkte soppatanken, en fönsterhiss-mekanik ut av bara farten.
Snubben som en gång under tidigt 80-tal smackat in ljudisoleringen, hade onekligen gjort ett omsorgsfullt jobb. Hade nu bilen fått stå något/några år till hade fukten garanterat ställt till ett elände. För under ljudisoleringen stod det fukt och hånflinade. Och efter avslutad session kunde jag konstatera att bottenplattan/golvhalvorna är i ett oförskämt fint skick!
"Och som vanligt är det inte verktygslådan på bilden som skrivit brevet!" |
Utöver det här med viktjakt så kommer ju inspektion med på agendan. Vare sig du vill det eller inte(?) Hittills är jag positivt överraskad då jag det är rosthål i det, för VW typ 1 klassiska hörnet! Dvs där innerskärm i framkant möter baksätes-plåt/panel. (tror det heter så?)
Skärmarna plockades metodiskt bort liksom fotstegen, och bildade en prydlig hög bredvid bilen. Plåt mot glasfiberskärmar vilket är väsentligt mycket lättare... Och som i mitt fall, att jag äger riktigt snygga och tidsenliga glasfiberskärmar! Fotstegen kommer aldrig mer att få äga plats på bilen. Sånt har bara "sleepers" Så morsning goodbye fotstegen! Tack för en trevlig tid!
Några snubbar som hamnat långt ifrån framvagnens spindel-led! |
Så sakteliga strippas bilen ner. Motorlucka och garagehuv kommer avlägsnas, tillika plåten nedanför motorlucka som ska bli demonterbar. I övrigt kommer inte så mycket mer plockas bort nu rent exteriörmässigt! Fan va skönt!
European Hiboy |
Tyvärr är bagagehuven galet rostig i nederkant, annars hade jag behållit denna. Men den får ge plats för plast istället!
Denna EMPI Gasser huv hittade jag på norska Cal Look forumet. Tydligen nån snubbe i England som gjuter upp/replicerar EMPIs klassiska Gasser huv! 200£ kostar den....
Glasfiberdörrar har jag och Mr B (Partner In The Gasser Crime Department) börja forska i då det dök upp en hint om gjutformar för dylik! Med tidigarenämnda åtagande och en aning spekulationer, så återstår nu att sätta vinkelkapen och ta bort vitala plåtsektioner för att jaga vikt. Snarare handlar det om att jaga en replica på en gammal VW gasser där vikten (inkl. förare) enligt reglemente ska ned 34% av sin vikt från forna tjänstevikt 820kg.
Hur många kilo blir det? Kulör och 2K lack + lite donationer från Bosse nästa inlägg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar